Yellowgrape restart affiliate campagnes

Restart jouw affiliate campagne in 7 stappen naar succes

Rogier Leusink

Affiliate marketing is weer helemaal terug van weggeweest. Het kanaal wordt voor steeds meer bedrijven/branches een belangrijke bron van nieuwe klanten en omzet. Waar eerst de gedachte was dat het een kanaal van gemakkelijk “aanzetten en gaan” was, is nu het besef gekomen dat met de juiste inzet het affiliate kanaal een wezenlijke bijdrage aan de marketingmix kan leveren. Door een goede benadering en kwalitatieve opzet kan het kanaal over de gehele customer journey van groot belang zijn. Je lopende affiliate campagne nieuw leven in te blazen en er (alsnog) een succes van te maken? Volg deze 7 stappen! Succes gegarandeerd!

Stap 1: Herschrijf je campagne voorwaarden

Bij de start van het affiliateprogramma worden de campagne voorwaarden opgesteld. Soms worden er tussentijds wat voorwaarden aangepast maar vaker ook niet. Loop alle voorwaarden eens na en kijk vooral ook wat de concurrentie voor voorwaarden stelt. Beperk je daarbij niet alleen tot je directe concurrenten maar kijk ook naar indirecte concurrenten. Steeds meer bedrijven bieden branchevreemde producten en diensten aan. Vraag vooral ook je accountmanager bij het affiliate netwerk om eerlijke input. Maak zelf een publisher account aan en meld je aan bij de verschillende netwerken en adverteerders. Op die manier ontvang je ook de publisher nieuwsbrieven van de netwerken en kun je gemakkelijk de campagnes van je concurrenten bekijken bij verschillende netwerken.

Maak op basis van deze inspiratie een overzicht met voorwaarden die goed zijn voor jouw programma en welke niet. Belangrijk is het beleid ten aanzien van SEA, SEO en Social. Wat sta je toe en wat niet. Als je zelf niet actief bent met adverteren in zoekmachines kan het interessant zijn om met 1 publisher een campagne op te zetten. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld vergelijkers die actief zijn in Google Shopping. Je rekent immers af op basis van cost per sale (CPS) dus het risico is beperkt. Vergeet vooral niet dat Bing ook onder SEA valt. Spreek ook met het netwerk af wie verantwoordelijk is voor de controle van deze voorwaarden.

Op het gebied van SEO is het verstandig om strenge eisen te stellen aan bijvoorbeeld kortingscode sites. Sta je alles toe of wil je niet op bepaalde combinaties gevonden worden? Je kunt bijvoorbeeld je eigen merknaam plus woorden als kortingscode of couponcode uitsluiten als je geen code aanbiedt.

Kijk ook kritisch naar de Cookietijd van jouw campagne ten opzichte van verschillende concurrenten. Houdt hierbij ook rekening met de lengte van het oriëntatietraject van de consument. De bijdrage van affiliate marketing bevindt zich ook veel aan het begin van een customer journey.

Stap 2: Campagne opschonen

Bekijk eens een maandrapportage om te zien hoeveel publishers er daadwerkelijk actief zijn (kliks en conversies). En bekijk dan eens de lijst met aangesloten/aangemelde publishers. Deze lijst is vast lang en bevat vele publishers die niet (meer) actief zijn of zelfs helemaal niet meer bestaan. Door (samen met je accountmanager van het netwerk) een grote opschoonactie te houden kun je slapende of minder actieve publishers motiveren om (weer) actief te worden. Tegelijkertijd kun je een hele berg publishers uitsluiten omdat deze toch niets voor de campagne doen of niet meer bestaan. Dit maakt het geheel een stuk overzichtelijker. Het is aan te raden dit elke 6 maanden te doen om de campagne schoon te houden.

Keur zeker 1 maar bij voorkeur twee of drie keer per week nieuw aangemelde publishers. Houd je streng aan de campagne voorwaarden. Kom je nieuwe aanmeldingen tegen met veel raakvlakken of potentie? Stuur direct een ticket bericht om de mogelijkheden te verkennen. Nieuwe publishers die nog in de opbouwfase zitten kunnen op termijn veel voor je campagne betekenen. Als je er vroeg bij bent heb je direct een streepje voor.

Stap 3: Motiveer je accountmanager bij het netwerk

Een goede accountmanager is essentieel voor het succes van de campagne. Het is aan te raden elkaar minimaal 1 keer in de 3 tot 6 maanden te ontmoeten. Hierbij is het van belang om de accountmanager mee te nemen in de visie van het bedrijf. Welke richting gaat het op en waar liggen de bedrijfsdoelstellingen. Waar gaat het goed, wat kan beter en waar liggen de kansen komende maanden? Een netwerk accountmanager heeft een beter en breder beeld van de markt en weet hoe concurrenten het het maximale uit hun campagnes halen. Ook kan hij meer informatie geven over nieuwe en veelbelovende publishers.

Stap 4: Betere/eerlijkere beloning voor echte bijdrage

Geef top publishers wat ze verdienen. Hier geldt zeker de 20/80 regel. De 20(%) belangrijkste publishers doet 80% van de omzet. Wanneer je deze publishers voldoende (extra) beloont blijven ze actief en dragen ze bij aan de goede resultaten van de campagne. Het is essentieel een goede band op te bouwen met deze publishers. Dan krijg je altijd de juiste feedback uit eerste hand. Je kunt publishers direct informeren over nieuwe acties en promoties waardoor je zeker weet dat de juiste informatie wordt verspreid.

Omdat de basis van affiliate marketing puur performance based is en je commissie afrekend op basis van goedgekeurde transacties, is het een vrij risicoloos kanaal. Het is wel aan te raden om ook CPC publishers aan te sluiten en voor bepaalde acties met fixed fees te werken.

Het is een goede overweging om te kijken naar het toepassen van een attributiemodel binnen het affiliate kanaal. Hierdoor is het mogelijk om de commissie per transactie te verdelen over alle publishers die een bijdrage hebben geleverd. De verdeling van de commissie kun je zelf bepalen aan de hand van standaard attributiemodellen of door middel van een eigen model. Een andere opties is een “frozen basket” instellen. Wanneer een consument iets in zijn winkelmandje heeft gestopt, worden de cookies vastgezet zodat deze niet op het allerlaatste moment kunnen worden overschreven door bijvoorbeeld een kortingscode site.

Stap 5: Goede promoties speciaal voor het affiliate kanaal

Het inzetten van een (exclusieve) kortingscode is al veel langer gangbaar. Maar het inzetten van specifieke acties alleen in het affiliate kanaal of zelfs alleen met een of meer geselecteerde top publishers biedt zeker kansen. Hierbij kun je denken aan een content publisher die een specifiek blog schrijft over een product of categorie met daarin een exclusieve deal of korting. Verder is het affiliate kanaal bij uitstek geschikt voor het behalen van een groot bereik voor acties en promoties. Dit loopt uiteen van e-mail via publishers met een bereik van in de honderdduizenden personen tot specifieke review-websites met een klein maar zeer waardevol bereik. Denk goed na over welke actie het best via welk type publisher gepromoot kan worden.

Biedt ook voldoende en goed promotiemateriaal aan. De basis zijn goede tekstlinks, banners en een kwalitatieve productfeed. Het aanbieden van actiematige banners en bijvoorbeeld een dagdeal feed zijn positieve extra’s die de resultaten kunnen verbeteren.

Stap 6: Keuring en uitbetaling

Publishers investeren veel geld om bezoeker op hun eigen site te krijgen of hun maildatabase uit te breiden. Deze investering doen zij om geld te verdienen aan de bezoekers die ze naar jouw website doorsturen. Zij lopen hier het risico. Een snelle keuring van transacties en uitbetaling van de commissie is dus essentieel. Hoe eerder een publisher zijn commissie heeft ontvangen, hoe eerder hij deze euro’s weer kan investeren in het binnenhalen van goede traffic en dit doorsturen naar jouw website. Als de keuring lang duurt en ook de uitbetaling naar de uiterste betaaldatum wordt gerekt kan een publisher soms tot wel 3 maanden of langer op zijn geld moeten wachten. Geen enkele publisher wil zijn best doen voor een adverteerder die laat en langzaam uitbetaald als het ook sneller kan.

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit goed op te zetten en publishers tijdig te belonen. Naast een regelmatige keuring van de transacties (met inachtname van wettelijke retour- en bedenktermijn en betaaltermijn voor de consument) is een snelle betaling van de netwerk-facturen daarom essentieel. Dit kan naast maandelijkse facturering ook ingesteld worden op 2x per maand. Een andere optie is het instellen van een pre-payment. Hierdoor staat er een saldo bij het netwerk waar de goedgekeurde transacties direct uitbetaald kunnen worden. Dit garandeert een snelle uitbetaling voor de publishers waardoor zij dit ook weer snel in de promotie kunnen stoppen.

Stap 7: Monitoring, analyse en rapportage

Eenduidige cijfers zijn essentieel om te bepalen of de gestelde KPI’s behaald zijn. Dagelijkse monitoring van de campagne is belangrijk maar pas per week of per maand kan je echt iets zeggen over de resultaten. Welke tools gebruik je om dit te monitoren? Naast Google Analytics en de dashboards van de netwerken zelf, kun je er ook voor kiezen om met een dashboard tool als Geckoboard of Klipfolio te werken om de resultaten en KPI’s visueel te maken. Hierbij zijn de doelstellingen essentieel maar ook de progressie ten opzichte van de (vergelijkbare) vorige periode. Bepaal van tevoren of je alleen last click resultaten wilt zien of dat je kijkt naar de bijdrage van kanalen over alle touchpoints.

Een gegarandeerd succes

Wil jij een nieuwe/verse start maken met jouw affiliate campagne of sta je op het punt om te starten? Houd rekening met de kansen en mogelijkheden maar verlies de risico’s niet uit het oog. Met de juiste voorwaarden en commissies zorg je voor een beheersbare campagne die interessant genoeg is voor de publishers en voldoende oplevert voor jou. Een goede band met het netwerk en je accountmanager is cruciaal voor het succes. Zie de publishers als een verlengstuk van je website en campagnes en houdt het uiteindelijke doel in de gaten. Affiliate Marketing is performance based marketing dus wordt alleen een succes als iedere schakel voor het maximale resultaat gaat.

Heb je hulp of advies nodig bij het tot een succes maken van jouw affiliate campagne? Neem contact met ons op zodat we je goed kunnen helpen bij het behalen van het beste resultaat.