Maak jouw SEA campagnes klaar voor de feestdagen

Maak jouw SEA campagnes klaar voor de feestdagen

Jane Woestenburg

De feestdagen zijn voor veel webshops een drukke periode. De meeste shoppers oriënteren in november al voor sinterklaas en kerstcadeaus. De piek in traffic is eind november al te zien. Daarnaast weet bijna 50% van de shoppers nog niet wat zij willen kopen voor de feestdagen (Deloitte 2018 Holiday Survey). Goed nieuws voor alle webshops die hier slim op kunnen inhaken! Hoe zorg je ervoor dat jouw SEA campagnes klaar zijn om in deze periode te knallen én er jaar op jaar weer omzet records worden gebroken? In mijn blog bespreek ik welke stappen je als marketeer kunt ondernemen om je Google Ads campagnes klaar te zetten voor de komende periode. Na het lezen ben je op de hoogte van mogelijkheden die je komende periode niet kunt missen!

De juiste boodschap op het juiste moment

Naast dat je natuurlijk op tijd moet beginnen met de voorbereiding, earlybird-shoppers besteden gemiddeld namelijk meer budget dan laatkomers, is het vooral belangrijk een relevante boodschap te laten zien die naadloos aansluit op waar de consument zich binnen de aankoopfunnel bevindt. Voorbeelden binnen deze funnel zijn de oriëntatiefase, vergelijkingsfase, beslissingsfase en evaluatiefase. Consumenten verwachten in een ogenblik en zonder inspanning te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Het personaliseren van data wordt gedreven door AI en machine learning. Met de juiste personalisatie software en accurate data verzameling kan een betekenisvolle personalisatie strategie worden opgezet, toegespitst op de behoefte van de consument.

Binnen Google Ads kan deze strategie worden uitgezet door het gebruik van de juiste doelgroepen. Doelgroepen kunnen ingezet worden om bestaande klanten te bereiken waar zij zich online bevinden, maar ook om nieuwe klanten te vinden. Begin met de implementatie van remarketing lijsten voor search advertenties, display remarketing en customer match, om consumenten te bereiken die eerder interesse hebben getoond. Breid je strategie vervolgens uit naar potentiële nieuwe klanten, die tijdens de feestdagen periode vol aanwezig zijn. Deze doelgroep bereik je door similar audiences, affinity audiences, custom intent, in-market en wanneer mogelijk smart display campagnes in te stellen. Stel daarnaast een feestdagen campagne op, pas je advertentieteksten aan naar het type bezoeker die zich binnen de gekozen doelgroep bevindt, stel (promotie)extensies in en experimenteer met nieuwe Google functionaliteiten (zoals de IF functions en Countdown).

Denk bijvoorbeeld aan een display campagne voor Black Friday. Koppel hier verschillende doelgroeplijsten aan, zoals mensen die eerder een sale pagina hebben bezocht, koopjesjagers of importeer je klantenlijst vanuit e-mail. Daarnaast is ook de groep consumenten interessant die vorig jaar de Black Friday pagina hebben bezocht. Mocht je deze groep toen niet in een doelgroep gezet hebben start er dan dit jaar mee! Ditzelfde kun je doen voor Google Search. Voeg hierbij in de tekstadvertentie een afteller toe met actuele informatie zoals nog 1 dag en 3 uur tot Black Friday.

Holiday ready with google

Zorg voor voldoende budget en wees competitief

Feestdagen traffic kan onvoorspelbaar zijn. Zorg ervoor dat je geen relevant en converterend verkeer mist doordat de budgetten te strak staan. Monitor je Google Ads account goed om er voor te zorgen dat je daar zichtbaar bent waar de consument zich bevindt. Stel je budgetten zo in dat deze genoeg ruimte hebben om tijdens de feestdagen, maar ook erna significante pieken op te vangen. Let daarnaast op afkeuringen binnen Merchant Center en zorg dat je op de hoogte blijft van grote wijzigingen door het instellen van de juiste e-mail voorkeuren. Je kunt waardevolle traffic missen als producten of zelfs je account wordt afgekeurd. Tijdens de feestdagen periode ligt de conversieratio hoger dan in de rest van het jaar. Maak hier gebruik van! Biedt bijvoorbeeld agressiever op producten met een hoge marge en een hoge conversieratio, maar met een lager vertoningsaandeel. Werk je met een slimme biedingsstrategie? Wees er zeker van dat de tool in aanloop naar de retail piek snel biedingen kan verhogen en in volume kan opschakelen.

Evalueer

Een laatste en belangrijke stap. Evalueer achteraf de resultaten van dit jaar en vorige jaren en trek je conclusies. Kijk hierbij naar mogelijke bod optimalisaties om te profiteren van populaire producten of terug te schalen op producten die geen impact hebben gehad. Daarnaast is het mogelijk een concurrentie analyse te doen en je vertoningspercentage te analyseren. Beoordeel de resultaten cross-channel en bespreek de bevindingen binnen de verschillende kanalen. Kijk daarnaast naar trends en vindt vergelijkingen. Beschrijf je successen en geef aan wat volgend jaar beter kan om de resultaten van dit jaar te overtreffen! Daarnaast kun je de klant verrassen met een sterk marketing plan waarin je de KPI’s van komend jaar voorspelt. Gebruik data uit Google Analytics, Google Trends, Google Ads en andere beschikbare data bronnen. Onderbouw dit met bevindingen vanuit je analyse, dit maakt het een stuk gemakkelijker om een budget voor volgend jaar Q4 voor te stellen.

Met deze stappen zorg je ervoor dat komend jaar weer een groot feest wordt! Heb je vragen over deze blog of specifieke onderdelen zoals de genoemde campagne ideeën? Neem dan gerust contact met op, ik help je graag verder.