E-commerce personalisatie

Een beetje webshop van formaat doet zichzelf tekort door geen personalisatie toe te passen. E-commerce personalisatie is relatief eenvoudig te implementeren en verdient zichzelf snel terug met een hogere conversie.

E-commerce personalisatie

One tool to rule them all

Personalisatie is hot en tegelijkertijd zetten maar weinig webwinkels het succesvol in. Niet handig: personalisatie laat je conversie met minimaal tien procent stijgen. Personalisatie heeft zowel betrekking op de webwinkel als de marketingkanalen. Op deze pagina vertellen we hoe het in zijn werk steekt.

Personalisatie kent grofweg drie elementen: segmentatie, productaanbevelingen en verleidingstechnieken (persuasion). Het is de juiste combinatie van deze drie elementen die voor het succes zorgt. Met slimme personalisatietools is het allemaal niet zo moeilijk. Zo’n tool laat zich makkelijk integreren met vrijwel alle bestaande webshops.

Segmentering

Je klanten bestaan uit een aantal doelgroepen. Dat kun je oneindig splitsen, maar het is beter om te starten met een beperkt aantal hoofdgroepen. Dat is segmentering, de basis van personalisatie. Iedere bezoeker wordt via een cookie of login geïdentificeerd en via zijn klikgedrag brengen we zijn voorkeuren in kaart.

http://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/basic_signs.svg

De personalisatietool plaatst de bezoeker automatisch en realtime in het juiste segment. De klant krijgt nu alleen nog maar relevante content te zien, qua producten, maar ook qua banners en andere informatie. Het is een grote stap in de richting van ‘elke bezoeker zijn eigen webwinkel’. Uiteraard is the sky the limit met segmentering. Hoofdgroepen, subgroepen… voorlopig kunnen jouw marketeers hun lol niet op.

Elke bezoeker zijn eigen webwinkel.
Personalisatie als onmisbaar ingrediënt in iedere e‑commerce strategie.

Product recommendations en persuasion

Het tonen van gepersonaliseerde productaanbevelingen is een belangrijke toevoeging aan de segmentatie. Wederom wordt de bezoeker herkent aan zijn voorkeuren. Slimme algoritmes koppelen producten aan zijn actuele zoektocht en laten die zien als meest verkochte producten, aanbevolen producten, populaire producten etc.

De laatste vorm van personalisatie is persuasion, oftewel verleiding. Er zijn vele wegen waarlangs verleid kan worden: aanbevelingen van anderen, schaarste (nog maar 2 op voorraad), korting etc. In alle mogelijke fasen van de buyer journey kunnen gepersonaliseerde verleidingen automatisch worden ingeregeld.

Persuasion geobased
Persuasion social

Personalisatie van de marketingkanalen

De informatie over voorkeuren en zoekgedrag is natuurlijk ook inzetbaar over de verschillende marketingkanalen. Eenmaal gesegmenteerd, krijgen bezoekers de mailing die bij hun specifieke doelgroep past. Daar kun je heel ver in gaan. Met een goede ingerichte personalisatietool weet je heel snel, heel veel over klanten.

http://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/ecommerce_graph1.svg

Yellowgrape heeft veel ervaring met personalisatie. We werken met een unieke, bijzonder krachtige tool, die nog bijna door niemand in Nederland wordt gebruikt. De tool werkt met Magento, Hybris, Demandware en Shopware. Ook benieuwd naar de kwantumsprong voorwaarts die je met personalisatie kan maken? Praat met ons.

E-commerce personalisatie succesvol inzetten?

Praat met ons