Conversie optimalisatie

Wat doen bezoekers op jouw site? Worden ze optimaal verleid en gefaciliteerd om tot zaken te komen? Gek genoeg zien we het maar zelden. Conversie optimalisatie is nog steeds onderbelicht en dat is doodzonde. Wat ons betreft, is conversie het kloppende hart van de marketingstrategie.

Eerste analyseren, dan testen

Wie praat over conversie optimalisatie praat over A/B testen. Bij Yellowgrape houden we ook van A/B testen, maar we beginnen er liever niet mee. Vaak zitten de echte problemen op plekken in de conversiefunnel waar A/B testen minder aan de orde zijn. Daarom beginnen we liever met een grondige analyse van het grotere plaatje.

Met goede analytische tools is het gedrag van bezoekers tot in detail te volgen en meten – vanaf het eerste moment dat ze aan boord springen. We zien daarbij vaak allerlei bottlenecks op de product- en categoriepagina’s. Het grote rendement ligt hier: in het optimaliseren van deze pagina’s.

Ook testen

Het een sluit natuurlijk het ander niet uit. De volgorde in ons boekje is: eerst grondig analyseren, dan pas testen, maar testen gaan we. Hoe reageren bezoekers op verschillende soorten buttons, titels, pagina-indelingen, betaalsystemen etc. Door varianten te A/B testen ontstaat een steeds betere salesfunnel.

http://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/music_mixer.svg

Het resultaat is een stapsgewijze omzetstijging. Dat is reden genoeg om conversie optimalisatie serieus te nemen, maar het is ook nog eens boeiend en leerzaam. Je krijgt steeds beter zicht op je bezoekers en leert te finetunen waar de kansen liggen. Conversie optimalisatie is voer voor strategen.

Een nieuw design: beter in stapjes

Conversie optimalisatie is ook relevant bij het overgaan naar een nieuw design. Vaak gaan mensen ineens live. Dat kan gevaarlijk zijn: we zien opvallend vaak dat de conversie 10-20% daalt. Wij pleiten er daarom voor om de belangrijkste designwijzigingen geleidelijk in te voeren en eerst te testen. Je hebt dan veel meer grip op wat wel en niet werkt en loopt minder risico.

E-commerce design stappen

Optimaliseer jouw e-commerce design

Bel of mail voor een enthousiast gesprek