Online wijnpionier

Wijnvoordeel.nl bestaat al sinds 1999 en is daarmee een van de eerste online wijnwinkels van Nederland. De propositie: gerenommeerde wijnen tegen spectaculair lage prijzen. Inmiddels is Wijnvoordeel de nummer 1 online retailer voor wijnen in Nederland, en timmert ze hard aan de weg in ondermeer Duitsland en België. Wijnvoordeel geldt als zeer innovatief en vooruitstrevend.

De vraag

Wijnvoordeel heeft innovatie in haar DNA. Yellowgrape mocht helpen met responsive email templates, personalisatie en een unieke televisiecampagne.

Wijnvoordeel.nl is een echte grensverlegger, altijd als eerste in de weer met nieuwe, kansrijke technieken. Het bedrijf had neus gekregen van onze volledig responsive email templates. Al snel vlogen in beide richtingen de ideeën over tafel, over personalisatie, automatische mailings en een speciale televisiecampagne. Lees deze casus.

Case

Hoe Wijnvoordeel zijn koppositie behoudt

Klant

Wijnvoordeel

Wat hebben we gedaan

Opzetten responsive email templates, personalisatie en een unieke televisiecampagne.

Templates van

de toekomst

Copernica, onze favoriete ontwikkelaar van email marketing software, bracht ons bij elkaar. Wijnvoordeel was zich aan het beraden op nieuwe email templates en Copernica wist dat we voor Create2Fit iets heel bijzonders hadden gebouwd – een volledig responsive template.

Waar het web al grotendeels responsive is, is email dat niet. Email templates komen in twee smaakjes: een desktop en een mobiele versie. Voor Create2Fit hebben we deze kansloze koe bij de hoorns gevat en in de sloot gekieperd. We hebben code geschreven die ervoor zorgt dat het template automatisch mee schaalt met het device waarop de mail gelezen wordt. Monnikenwerk, maar dan heb je ook wat.

Techniek + visie

maakt ideale

samenwerking

We hoefden Wijnvoordeel.nl niets uit te leggen over de voordelen van een responsive template. De marketeers hadden hun fantasie al ruim baan gegeven. Zo ontstond een mooie wisselwerking. Wij hadden de techniek en Wijnvoordeel had een visie op alle mooie functies die deze techniek zou moeten waarmaken.

Zoals beeldvullende fotografie (eindelijk!): schitterende wijnvelden, dieprood gevulde glazen, knallende kurken – Wijnvoordeel kon eindelijk visueel knallen in hun mailings. Ook op het gebied van data-invoer ging er een lang begeerde wereld open. In de nieuwe templates plukt Wijnvoordeel alle data uit de feed, waarna het automatisch inloopt. Gemak dient de mens.

Next level personalisatie

Wijnvoordeel maakte al serieus werk van personalisatie, maar vond dat de huidige softwareleverancier te weinig innoveerde. Yellowgrape heeft inmiddels een behoorlijk naam op dit terrein. Nadat we ons werk voor anderen lieten zien, kregen we een kans.

We hebben voor Wijnvoordeel ingezet op vier onderdelen: recommendations, notificaties, onsite personalisatie en triggered emails. Hieronder lopen we ze beknopt bij langs. Uiteraard zit de echte magie in de samenhang: dit soort middelen versterken elkaar.

Recommendations

Iedereen houdt van een goede aanbeveling. Voor Wijnvoordeel schieten we ze ook royaal in. Hoe beter Wijnvoordeel iemand kent, hoe specifieker de aanbevelingen worden. Zodra de klant ook maar een beetje in beeld komt (qua voorkeuren voor soorten wijn, prijscategorieën, landen en streken) krijgen de recommendations een persoonlijk karakter.

Notificaties

Notificaties zijn kleine boodschappen die de bezoeker vertrouwen geven. Denk aan notificaties als 104 wijnliefhebbers kochten de afgelopen 24 uur dit product. Het is een subtiel spel, waarbij de kleinste aanpassingen tot meer of minder conversie leiden. Eindeloos A/B testen en nooit denken dat het nu wel klaar is – dat is het motto. Petje af voor de marketeers voor Wijnvoordeel, zo serieus en verregaand zien wij het zelden.

Onsite personalisatie

Het instrumentarium in deze categorie speelt live in op het gedrag van de bezoeker. Een belangrijk element is het creëren van vertrouwen. Denk aan het tonen van USP’s of klantervaringen. Ook wordt er bij kansrijke klanten een pop-up getoond voor de nieuwsbrief. Met een creatieve exit pop-up zorgt Wijnvoordeel dat bestelling zo goed mogelijk verlopen. Daarnaast passen we de site aan op basis van iemands smaakprofiel.

Triggered e-mails

Wijnvoordeel had veel ideeën voor volautomatische emailcampagnes. We hebben er samen meer dan tien ingericht. Deze mailcampagnes worden getriggerd op basis van een bepaald soort gedrag of een gebeurtenis. Bekende voorbeelden zijn de welkomstmail en de verjaardagsmail. Belangrijk, maar de ambitie van Wijnvoordeel reikte wel iets verder. Hieronder een paar voorbeelden van meer innovatieve campagnes.

Cart abandonment

Een bezoeker die op Wijnvoordeel zijn winkelwagentje achterlaat, krijgt nog dezelfde dag een herinnering daarvan in zijn mail.

Repeat purchase campagne

Wanneer de klant een wijn gekocht heeft, krijgt hij tegen de tijd dat zijn aankoop logischerwijs op is, automatisch een mail met een vergelijkbaar aanbod. Dit is niet zo maar een standaardaanbod. Er is een incentive die de urgentie zo vergroot dat de klant deze aanbieding onmogelijk kan laten liggen.

Others also bought

Een belangrijk gezicht bij Wijnvoordeel is huisvinoloog Peter. Klanten die een wijn kopen, ontvangen later een persoonlijke mail van Peter met daarin een aantal inspirerende suggesties, wijnen die klanten wellicht anders over het hoofd zouden zien.

En zo nog een campagne of wat, allemaal volautomatisch. VIP, heractivatie, land- en streekcampagnes – veelal voorzien van innovatieve manieren om de relevantie en urgentie te vergroten. Het laat zich raden dat de conversie er niet onder lijdt.

TV campagne:

op welk kanaal?

Over alle kanalen!

Dat Wijnvoordeel beschikt over een buitengewoon gezond ambitieniveau mag inmiddels duidelijk zijn. Per oktober 2017 gooit ze er nog een schepje bovenop met acht televisie-uitzendingen, getiteld Leer mij wijn kennen. Wij helpen daar maximaal profijt uit te halen.

De televisie-uitzendingen gaan gepaard met een innovatieve campagne die naadloos over meerdere kanalen heengaat. Daarbij wilde Wijnvoordeel wel voorkomen dat bestaande bezoekers nodeloos worden getarget. Door het toepassen van slimme technieken zorgen we ervoor dat alleen nieuwe klanten tijdens de televisie-uitzendingen worden bereikt.

Gepersonaliseerde campagnesite

Wie geïnspireerd door de televisie-uitzendingen de site bezoekt, krijgt een speciale Leer mij wijn kennen-versie van de site te zien. Denk hierbij aan een aangepaste homepage, een snelle verwijzing naar de landingspagina over de betreffende uitzending, pop-ups en gerelateerde productaanbevelingen.

Onboarding

Wie zich inschrijft voor de speciale nieuwsbrief krijgt een aantal geautomatiseerde mails met interessante weetjes over wijn. Hiermee nemen we de ontvangers steeds verder mee in het verhaal. Onderweg proberen we ook nog iets meer van ze te weten te komen. Informatie is brandstof.

Insights

We houden nauwgezet in de gaten wie er via de kanalen van de televisiecampagne binnen komt. Zo kunnen we precies zien hoeveel nieuwe mensen specifiek via de campagne binnenkomen én hoeveel omzet ze vertegenwoordigen. Belangrijke informatie. Natuurlijk zijn de uitzendingen goed voor de naamsbekendheid, maar Wijnvoordeel wil ook graag weten of het ook iets oplevert.

Conclusie: innovatie als

dé randvoorwaarde

voor online succes

Wijnvoordeel is een prachtig voorbeeld van innovatief ondernemerschap. Er zijn maar weinig bedrijven die zo lang hun koppositie behouden. In het geval van Wijnvoordeel.nl is dit heel duidelijk terug te voeren op een onvermoeibare pioniersdrift.

Wat een voorrecht om hieraan bij te dragen. We hebben in korte tijd veel kunnen betekenen. De zoete vruchten (druiven natuurlijk) laten zich al meetbaar plukken. Einde verhaal? Voor nu wel, maar hopelijk schrijven we de komende jaren nog veel nieuwe avonturen bij in deze casus.