Voordeeldrogisterij

Menig webondernemer zou jaloers zijn op Thomas Heyting van de Voordeeldrogisterij.nl.  Met zijn eerste webshop, Voordeligscheren.nl, behaalt hij al enkele tonnen omzet per maand. In 2014 start hij met een tweede shop, een online drogisterij. Ook hier een mooie, gestage groei; begin 2016 doet Voordeeldrogisterij.nl circa 30 procent van de omzet van Voordeligscheren.

Geen vuiltje aan de lucht dus, maar Heyting heeft de blik niet omhoog, maar naar voren, voorbij de horizon. Voor eind 2017 wil hij voor de Voordeeldrogisterij minstens zo’n omzet als voor Voordeligscheren. Dat staat gelijk aan een groei van 300 procent.

De vraag

Met andere worden: de gestage groei moet snelle groei worden, razendsnelle groei, en dan vlieg je natuurlijk Yellowgrape in ; ) De opdracht: maak een groeiplan voor medio 2016 tot eind 2017. Heyting zelf pakt ondertussen de achterkant aan, zoals uitbreiding van het assortiment, automatisering van de logistiek en een groter pakhuis.

Aan Yellowgrape om de marketingkanalen en het platform onder handen te nemen. Daar zijn we inmiddels, stapsgewijs, een heel eind mee. Zoals altijd zijn we begonnen met het laaghangend fruit. Daarna volgden meer ingrijpende stappen. In deze casus lopen we de belangrijkste acties bij langs. En hun resultaten, die, zo verklappen we vast, niet om over te klagen zijn.

Case

Plus 300% graag. Van mooie groei naar snelle groei voor de Voordeeldrogisterij.nl

Klant

Voordeeldrogisterij.nl

Wat hebben we gedaan

Marketingkanalen en het platform onder handen nemen. En zoals altijd zijn we begonnen met het laaghangend fruit. Daarna volgden meer ingrijpende stappen.

Analyse: kanalen uit balans

Op het moment dat Voordeeldrogisterij bij ons aanklopte, haalde ze 80 procent van de omzet uit Adwords. Dat is wel heel veel gewicht voor een enkel kanaal. Helemaal omdat we zagen dat een aantal andere kanalen nog in de kinderschoenen stond, zoals emailmarketing, affiliate en prijsvergelijkers. De kanalen waren dus niet goed in balans. Daarbovenop zagen we veel kansen voor personalisatie en redesign.

Voordeeldrogisterij Google

SEA: een beetje minder

Het traffic plan was helder: paid moest terug naar 50 procent max. Naast die kwantitatieve doelstelling, was er een kwalitatieve. De basale opzet van de zoek- en shoppingcampagnes was goed, maar er was onvoldoende automatisering en sturing op basis van vooraf bepaalde ROI’s. We hebben daarom een bid management tool ingesteld die de biedingen slim, effectief en volautomatisch inregelt.

SEO: een beetje meer

Voordeeldrogisterij.nl is nog maar twee jaar oud en de ranking van de domeinnaam is logischerwijs nog laag. Samen met het Magento hostingteam van Emico hebben we het platform technisch geoptimaliseerd. Met linkbuilding proberen we de populariteit van de domeinnaam verder op te stuwen. Ook het marketingteam doet een flinke duit in de zaak door o.a. heel actief met de content te spelen.

Emailmarketing: een troefkaart

Voordeeldrogisterij werkte al met Copernica, onze favoriete emailsoftware. De inrichting hiervan liet alleen veel te wensen over. Dat is zonde: juist emailmarketing biedt fantastische kansen en Copernica is een van de beste pakketten om deze kansen volop te benutten. Werk aan de winkel dus.

We zijn gestart met een redesign van de emailtemplates. Toen alles er fraai en functioneel uitzag, hebben we de marketing van de wekelijkse nieuwsbrief goed georganiseerd met een kraakheldere marketingkalender. Nu hadden we de handen vrij voor de speciale campagnes, zoals verlaten winkelwagen, browser abandonment, VIP, heractivatie en welkom. Al deze campagnes lopen nu automatisch en doen hun magic zonder dat iemand er nog naar om hoeft te kijken.

Iets speciaals: de levensduurcampagne

Voor een drogisterij zijn herhaalaankopen essentieel. Daarom hebben we voor de Voordeeldrogisterij de levensduurcampagne geïntroduceerd. Koopt iemand scheermesjes dan krijgt hij of zij net voordat de mesjes aan vervanging toe zijn automatisch een aanbieding voor een nieuwe set mesjes. Zo hebben de belangrijkste productgroepen allemaal hun eigen campagnes op basis van hun levensduur.

Ken uw klant en uw bedrijf zal groeien

Hoe beter je de klant kent, hoe beter je met de klant kan praten. Dat is op internet niet anders. Sterker nog: wie het slim inregelt, kan op basis van online gedrag heel veel over mensen te weten komen. Het is dé specialiteit van Yellowgrape en voor de Voordeeldrogisterij hebben we weer alles de kast gehaald.

Op het platform lopen inmiddels slimme algoritmes realtime te analyseren, categoriseren en verzamelen. Welk gedrag vertoont de bezoeker? Welke gegevens laat hij of zij achter? Alles wordt slim gestapeld, zodat ieder stukje data bijdraagt aan een steeds scherper beeld. Met dit beeld triggeren we relevante product recommendations, notificaties, mailings en gepersonaliseerde pop-ups. We kunnen zelfs de verschijning van de webshop realtime aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Wat dat oplevert? Schrik niet, maar nu al een meetbare conversieboost van circa 40 procent. Dat is al indrukwekkend, maar die lijn zal onvermijdelijk stijgen naarmate we de individuele klant en de buyer persona’s beter in kaart krijgen.

Maak gebruik van wat er is

Affiliate, prijsvergelijkers, market places – voor de meeste webshops liggen er nog veel onbenutte kansen. Ook voor de Voordeeldrogisterij hebben we natuurlijk op al deze kanalen ingezet. Let wel: je hebt er alleen plezier van als je het in het begin goed doet en daarna fatsoenlijk bijhoudt. Bij Yellowgrape vinden we het eigenlijk vanzelfsprekend dat je gebruik maakt van deze kanalen. Je laat anders simpelweg geld liggen. Ook de Voordeeldrogisterij haalt inmiddels alle targets op affiliate, prijsvergelijkers en market places. 

Redesign, een heel dikke succesfactor

De shop draaide al op Magento, ons favoriete platform. Wel zagen onze ontwerpers nog wel wat kansen op het gebied van design en usability. Ze maakten een nieuw responsive ontwerp en pakten meteen alle kansen en valkuilen mee. Het resultaat is een conversiestijging van circa 30 procent. Dat ging onze verwachting zelfs te boven. Redesign bleek een heel dikke succesfactor.

Cijfers en belangrijke lessen

We kunnen onmogelijk alle acties aanstippen in deze casus. Bovendien zitten we nog vol in het traject. Wat we al wel kunnen verklappen, is dat we de eindtargets al ruim gehaald hebben. In maart 2017 tikten we 300 procent omzetgroei aan. De bruto marge zag toen 15 procent groei en de conversie was met 70 procent gestegen. Eind 2017 publiceren we hier graag de eindstand.

300
Omzetgroei

Deze casus laat zien dat voor het realiseren van snelle groei meer nodig is dan het genereren van traffic. Het is in de samenwerking en synergie dat de echte winst ontstaat. Zonder de inspanningen van Thomas en zijn team aan de achterkant was het nooit zo hard gegaan. Zonder het redesign waren andere inspanningen gestokt. Alles werkt met alles samen. Wie snelle groei wil, zorgt dat acties en inspanningen op elkaar aansluiten en elkaar versterken. De magie ontstaat wanneer alles samenvalt.