Tegeldepot

Tegeldepot.nl was na 8 jaar explosieve groei toe aan een professionaliseringsslag op het dossier e-commerce. Begin 2016 mochten we een review uitvoeren. Daar kwamen veel interessante en kansrijke bevindingen uit. Inmiddels zijn we hard op weg qua uitvoering en zien we mooie resulaten.

Het was in 2008 dat Florus Immerzeel en Eelco Kalsbeek Tegeldepot.nl oprichtten. Acht jaar na dato draait het bedrijf ruim 15 miljoen omzet per jaar – een explosieve groei. De ambitie is er niet minder om geworden. Naast de showroom in vestigingsplaats Zeewolde, wil het bedrijf de komende jaren meerdere fysieke vestigingen openen.

De vraag

Januari 2016 klopte Tegeldepot bij Yellowgrape aan voor een review. Zoals we vaker zien bij succesvolle klanten, was de inrichting van alles rond e-commerce onder druk komen te staan. Het bedrijf had al een nieuwe e-commerce manager aangetrokken. Zij had onder andere te kampen met een niet vlekkeloos verlopen overstap naar een nieuw Magento platform, maar het grootste gebrek was basaler: een gebrek aan hard, kwantitatief inzicht.

Case

Een future proof strategie voor Tegeldepot

Klant

Tegeldepot

Wat hebben we gedaan

Grondige e-commerce update na acht jaar explosieve groei

E-commerce review

Om de status qua boven water te krijgen, hebben we Tegeldepot gekoppeld aan ons meest uitgebreide pakket meetapparatuur: Google Analytics, Google Tag Manager, dashboarding software en marketing rapportages. Het leverde een kraakhelder inzicht in de sterke en zwakke kanten van zowel het platform als de kanalen. Dat praat een stuk makkelijker en het biedt een onmisbaar fundament voor het traffic plan.

“Kraakhelder inzicht in de sterke en zwakke kanten van zowel het platform als de kanalen”

Traffic plan

Op de review volgde een traffic plan: een strategisch plan met daarin alle doelen, acties en prognoses. Inmiddels hebben we de volgende zaken mogen implementeren:

Zoekmachine adverteren

Dit betreft zowel het optimaliseren van de normale AdWordscampagne, als de Shopping campagnes. We werken met de beste bid software die in de markt te verkrijgen is. Door de lange aankoopfunnel was het nog best lastig de sweet spot te vinden, maar… we hebben ‘m. Om de conversie te optimaliseren, hebben we de campagnestructuur aangesloten op de websitestructuur.

E-mail marketing

Bijna altijd ligt er veel onbenut potentieel op het gebied van emailmarketing. Dat bleek voor Tegeldepot niet anders. We hebben de kracht van onze vaste partner Copernica op Tegeldepot losgelaten. Denk aan responsive templates en slimme segmentaties o.b.v. leadscoring en geautomatiseerde campagnes. Zo zorg je dat email een significante bijdrage aan de marketing mix levert, zelfs als je – zoals in het geval van sanitair – het vooral moet hebben van eenmalige aankopen.

Affiliate marketing

Uit de review kwam naar voren dat er nog veel onbenut potentieel is op het gebied van affiliate marketing. We hebben de campagne opgezet en voeren het day to day management hierover. Geen slechte investering, want binnen twee maanden is dit kanaal al verantwoordelijk voor 10% van de online omzet.

Retargetting

Yellowgrape heeft samen met Criteo een retargettingcampagne opgezet. Criteo heeft een paar sterke troeven. Het systeem is erg goed in cross-device retargetting en Criteo stemt de banners af op het aankoopproces.

http://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/basic_cards_hearts.svg

E-commerce personalisatie

Yellowgrape is fervent voorstander van verregaande personalisatie. De middelen zijn voorhanden, de winst is groot. Bezoekers van Tegeldepot krijgen inmiddels product recommendations, triggered pop-ups, verlaten winkelwagen e-mails en personalized deals. Concrete cijfers over conversie verbetering mogen we helaas niet noemen. Begrijpelijk, maar jammer; we hadden er graag mee geschermd…