IKenIK

IKenIK is een online baby- en kinderwinkel. De royale collectie, van speelgoed, tot beddengoed, tot accessoires en meubilair, bestaat uit A-merken en is gericht op het midden- en hoogsegment. De afgelopen vier jaar groeide IKenIK met minimaal 50 procent per jaar. In de volgerslijst van de Twinkle top-100 staat IKenIK op #198. Het bedrijf heeft meerdere Thuiswinkel Awards op zijn naam geschreven en is net opnieuw genomineerd in de categorie Baby & Kind.

De vraag

Online baby- en kinderwinkel IKenIK zit flink in de lift, met mooie jaarlijkse groeicijfers. De ambitie is er niet minder om. IKenIK klopte bij Yellowgrape aan met een strakke groeiprognose voor de komende jaren. Aan ons de eer om te helpen de verwachting waar te maken.

Case

Een duurzame groeistrategie voor IKenIK

Klant

IKenIK

Wat hebben we gedaan

Opstellen en waarmaken strakke groeiprognose voor de komende jaren

E-commerce review

Yellowgrape begint bijna altijd met een review van de huidige situatie. Wat is al goed? Waar zitten misschien knelpunten? Daaruit voortvloeiend: waar liggen de korte- en lange termijn kansen? De review liet duidelijk zien waarom IKenIK al zo goed onderweg was. Zo is er al, in tegenstelling tot bij veel andere webwinkels, een sterke marketingmix. Daar zaten natuurlijk wel verbeterpunten in, net als in het design en een aantal andere aspecten.

“We zien een grote conversie stijging vanuit het redesign en de personalisatie.”

Traffic plan en eerste fase acties

Met de e-commerce review in de hand, hadden we een aantal goede gesprekken met de directie. Voor de eerste fase besloten we in te zetten op het volgende pakket aan acties:

Optimaliseren en uitbreiden prijsvergelijkers. IKenIK stond live op enkele prijsvergelijkers. We hebben de feeds geoptimaliseerd en acht prijsvergelijkers toegevoegd (o.a. Myhomeshopping.nl / Kelkoo.nl / Shopalike.nl / Twenga.nl etc.).
Affiliate marketing: uitwerken opzet nieuwe campagnevoorwaarden.
Redesign van de productpagina, de check-out pagina, footers en headers.
AdWords: neerzetten nieuwe campagnestructuur en verdere optimalisatie.
http://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/basic_cards_hearts.svg

Aan de slag met hyperpersonalisatie

Een grote troefkaart in het maken van de volgende stap voor IKenIK is hyperpersonalisatie. Toen IKenIK begon, waren de mogelijkheden op dit terrein nog beperkt, maar de ontwikkelingen gaan snel. Inmiddels hebben we onze krachtige personalisatietool ingezet voor de modules product recommendations, segmentatie, triggered pop-ups en cart abandonment.

Resultaten en volgende stappen

Yellowgrape en IKenIK zijn nu acht maanden onderweg. De afgelopen maanden is de conversie met 40 procent gestegen. Conversiestijging leidt in het algemeen tot een vergelijkbare omzetstijging. Door een hogere conversie stijgt ook de ROI op de marketing kanalen. Op dit moment zien we de grootste impact vanuit het redesign en de personalisatie.

40
Conversie stijging

In de nabije toekomst hopen we de overstap te maken naar Magento 2.0. Het nieuwe platform biedt o.a. meer ruimte aan personalisatie en is simpelweg sneller en stabieler, wat de conversie ook goed doet. Tot die tijd blijven we op dagelijkse basis het campagnemanagement voeren, waarbij het optimaliseren van de Adwordscampagnes, de e-commerce personalisatie en het feed management heel belangrijk zijn. IkenIk beheert zelf de andere marketingkanalen.