Over Fonteyn

Met een showroom van 35.000 m2 – centraal gelegen in Uddel – is Fonteyn de grootste Outdoor Living Mall in Europa. Het bedrijf biedt zeven tuinspecialiteiten: tuinhuizen, tuinmeubelen, veranda’s, spa’s, buitenkeukens, zwembaden en sauna’s. Het volledige assortiment is bijna te koop op de uitgebreide webshop, maar de webshop is minstens zo belangrijk voor het creëren van commerciële aanvragen en traffic naar de showroom. Dat is logisch, want een groot deel van het assortiment leent zich niet voor online verkoop.

Fonteyn is de grootste Outdoor Living Mall in Europa. De webshop is net zo belangrijk voor het creëren van commerciële aanvragen als voor de directe verkoop. Het bedrijf had behoefte aan een onafhankelijke review van usability en design. Dat leidde weer tot een mooi vervolgtraject.

Case

Een review voor Fonteyn

Klant

Fonteyn

Wat hebben we gedaan

Onafhankelijke review van usability en design

Een onafhankelijke blik

Eind 2015 klopt Fonteyn bij Yellowgrape aan voor een review van de usability en het design van Fonteyn.nl. Een kolfje naar onze hand: we zweren al jaren bij het maken van goede e-commerce reviews. Uit de review van Fonteyn kwamen, zoals altijd, de nodige verbetersuggesties.

Fonteyn A/B controle Fonteyn A/B test

Een traffic plan

Fonteyn is net als Yellowgrape een fanatiek A/B-tester, daar konden we elkaar goed in vinden; statistieken voorop, in plaats van vage onderbuikgevoelens. Na een goed gesprek met de directie kregen we de dankbare opdracht om de conversiesuggesties uit de review in de praktijk te testen.

Werk aan de marketingkanalen

Ondanks dat de focus op usability en design lag, hadden we in de review ook suggesties gedaan over de e-commerce marketing. Fonteyn had een aantal kanalen sterk ingericht, maar we zagen ook kansen, in het bijzonder op het gebied van prijsvergelijkers en affiliate marketing. Fonteyn liet onze suggesties niet onberoerd en gaf ons de opdracht om deze kanalen mee te nemen in het traffic plan.

Over prijsvergelijkers

Prijsvergelijkers zijn een bijzonder rendabel kanaal, mits je de juiste kiest en de moeite neemt om je product feed te optimaliseren. Dat werk hebben we inmiddels voor Fonteyn uitgevoerd. We hebben het assortiment live gezet op vijf nieuwe prijsvergelijkers en de product feeds lopen soepel.

Over affiliate marketing

Fonteyn had al wel een affiliate campagne, maar deze werd niet bijzonder actief gemanaged. Daar komt bij dat de affiliates vooral werden gemotiveerd op sale en minder op lead, terwijl dat voor Fonteyn minstens zo belangrijk is. We hebben daarom o.a. de campagnevoorwaarden aangepast.

Voorlopige resultaat:

+30% op het traffic plan!

De eerste resultaten zijn bijzonder positief. De nieuwe kanalen prijsvergelijkers en affiliate marketing draaien circa 30 – 40% boven het traffic plan. Het is nog te vroeg om al conclusies te trekken uit de A/B conversietesten. Wordt vervolgd.

30
Boven traffic plan