Create2Fit

Create2Fit is terug in oude handen. Het roemruchte bedrijf, nog steeds goed voor een indrukwekkende 30 miljoen omzet per jaar, heeft Yellowgrape in de arm genomen om haar enorme databestand te ontginnen. Aan data geen gebrek, maar de data mist structuur en informatie. Missie nummer 1: dataverrijking en verregaande personalisatie van de e-mail marketing. In het verlengde personalisatie van de webshop zelf. Ook het affiliate kanaal krijgt een ingrijpende make-over.

De vraag

Medio 2016 klopt Create2Fit bij Yellowgrape aan vanwege onze ervaringen met (hyper)personalisatie. Net als veel andere bedrijven beschikte C2F over een berg data, maar ontbrak het aan structuur om deze data ook echt slim in te zetten.

Case

Create2Fit is back and this time it’s personal. Very personal…

Klant

Create2Fit

Wat hebben we gedaan

Dataverrijking en verregaande personalisatie van de e-mail marketing en de webshop zelf. Ook het affiliate kanaal krijgt een ingrijpende make-over.

Een korte geschiedenis

Create2Fit is een koepelorganisatie van diverse webshops. Momenteel vallen er vier shops onder: Televisiewinkel.nl, Barbecueshop.nl, Koffiediscounter.nl en Sneeuwkettingen.com. Coronel en Koster richten het bedrijf in 2006 op, maar waren al ruim voor die tijd in de weer met de diverse losse shops. Het imperium kent ook een fysieke locatie in Naarden.

In de begindagen van Create2Fit waren de mannen op alle fronten hun tijd ver vooruit. De webshops van Create2Fit gingen als een speer en in 2009 werd het bedrijf verkocht aan RFS Holland Holding, ook eigenaar van Fonq en Wehkamp. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: in 2016 koopt Coronel het bedrijf terug. Ook Koster schuift weer aan.

De missie

Create2Fit is nog steeds een bijzonder sterk merk. In 2015 staat het bedrijf op nummer 40 in de Twinkle-100 met een geschatte omzet van 32 miljoen euro. Indrukwekkende cijfers, ondanks het feit dat Create2Fit niet altijd optimaal snel kon schakelen tijdens de bewindvoering door RFS Holding.

Medio 2016 klopt Create2Fit bij Yellowgrape aan vanwege onze ervaringen met (hyper)personalisatie. Net als veel andere bedrijven beschikte C2F over een berg data, maar ontbrak het aan structuur om deze data ook echt slim in te zetten. C2F was net bezig over te stappen van e-mail marketing software Webpower naar Copernica – onze specialiteit. Na een paar goede gesprekken, valt de eer op ons om Copernica helemaal in te richten.

E-mail marketing

We zijn begonnen met het ontwerpen van responsive templates, voor C2F, de weekendknaller en alle afzonderlijke webwinkels. Half augustus zijn we overgegaan naar Copernica en de reguliere nieuwsbrieven lopen nu netjes en in de nieuwe templates. Daar zit natuurlijk niet de echte magie. De echte magie zit in automatisering en personalisatie.

Voor automatische campagnes is een koppeling met de webwinkelsoftware nodig. Die koppeling is gebouwd door Connective Power. Hiermee kunnen we 360 graden klantprofielen opstellen. Welkomstcampagnes, heractivatie, cross en upsell – wie de klant en haar behoeftes kent, kan het automatisch instarten. Dat is het proces wat nu loopt.  

Beste heer Bruinsma

De volgende fase in een verregaande personalisatie van de campagnes. Door de inzet van slimme personalisatiesoftware krijgen mails niet alleen een heel persoonlijke look & feel, maar vooral ook een zeer persoonlijke inhoud. De heer Bruinsma heeft lopen zoeken naar sneeuwkettingen voor een Volvo v70? Dan is het niet meer dan logisch dat het daarover gaat in de volgende mail aan de heer Bruinsma.

+ 100% affiliate

Tijdens het doorspitten en herstructureren van de data, zagen we ook veel onbenutte potentie op het affiliate kanaal. Wie ons een beetje volgt, weet: Yellowgrape is gek op affiliate. Create2Fit werkte op dit kanaal samen met het netwerk van Daisycon. Wij hebben begin augustus onze vaste partner Tradetracker als platform toegevoegd.

Daarmee ben je er niet. Affiliate staat of valt met de juiste voorwaarden en de juiste (permanente) aandacht. Zo hebben we de campagnevoorwaarden commerciëler ingestoken, de productfeeds vernieuwd en het promotiemateriaal verbeterd. Ook hebben we een enthousiast campagneteam samengesteld. Het resultaat mag er nu al zijn: er hebben zich in korte tijd veel nieuwe publishers aangesloten en het kanaal is met 100% gestegen.

De toekomst

De samenwerking bevalt goed en Create2Fit en Yellowgrape gaan meer samen doen. Na de personalisatie van de e-mail marketing volgt de personalisatie van de webshop zelf. Ook op de agenda: nieuwe traffic plannen, prijsvergelijkers, conversieoptimalisatie en heldere nieuwe insights voor de directie. We krijgen hierbij veel vrijheid en groen licht voor vernieuwende technologieën en slimme samenhang. Een kolfje naar onze hand.

Check regelmatig voor nieuwe updates.